Kilka słów o Czas na Hydraulika.

Nazywam się Paweł Kaczmarek i do niedawna zajmowałem się wyłącznie prowadzeniem firmy instalacyjnej.

Kilka lat temu zacząłem interesować się marketingiem. Najpierw pracowałem nad własną  firmą, a później na prośbę znajomych pomagałem także im tworzyć ich własne marki. Tak oto, powoli hobby stawało się pasją, której dziś poświęcam większość swojego czasu.

Żyjemy w czasach rzeczywistości wizerunku, który obok realnych umiejętności w ogromnym zakresie decyduje czy dana firma odniesie sukces czy pozostanie w stanie stagnacji.

Zrozumienie mechanizmów jakie kierują całymi rynkami, zrozumienie co wpływa na ludzkie decyzje stało się tak inspirujące, że postanowiłem zgłębić swoją wiedzę studiując na kierunku psychologia w biznesie. Prowadzę kanał YouTube o nazwie Czas na Hydraulika. Poza moją działalnością zawodową jestem zaangażowany w budowę i działalność Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Firm Instalacyjnych i Serwisowych OSFIS.

Pomagam budować marki firm instalacyjnych.

Jak powstał pomysł wspierania innych firm.

Pomysł by kompleksowo zająć się wspieraniem i budowaniem marek firm instalacyjnych i serwisowych powstał już kilka lat temu.

Kiedyś dużą bolączką było dla mnie to, że chcąc zająć się marketingiem własnej firmy byłem zdany na łaskę różnych osób zajmujących się tworzeniem stron, czy też grafik komputerowych.  Zazwyczaj nawet najprostsze zlecenia wykonania strony lub dopisania jakiegoś elementu trwały nieskończenie długo. Nie raz czułem, że moje zlecenia są lekceważone. Koniec końców mój marketing firmowy po prostu leżał i odkładał się na później.

W tym wszystkim nie było mowy o jakiejś spójności czy głębszej strategii gdyż każdy do kogo trafiałem proponował co innego. Sprawny informatyk, czy też grafik nie ma zwykle większego pojęcia o branży instalacyjnej i często ich rozwiązania są robione tak by zaspokoić wybredne oko swojego zleceniodawcy. Jednak w budowaniu wizerunku nie chodzi o powierzchowne działania na pokaz. Nie mają one wiele wspólnego ze strategią budowania marki.

Te doświadczenia oraz to, że do tej pory nie było miejsca przeznaczonego wyłącznie dla firm instalacyjnych było inspiracją by rozpocząć kształcenie w kierunku marketingu i stworzyć rozwiązania, które przydadzą się innym.

Dzięki temu, że jestem związany z branżą instalacyjną od wielu lat i zajmuję się firmami wyłącznie z tej branży, rozumiem potrzeby właścicieli firm, mogę wczuć się w położenie danej firmy, poszukać dla niej najwłaściwszej formy, zainspirować właściciela firmy, dać mu silny impuls do rozwoju i wesprzeć w codziennym działaniu.

Jak postrzegamy markę hydraulika.

Zawsze podkreślam, że kwestia fachowości i uczciwości to rzecz święta, bez których wysiłki w proces budowania dobrej marki pójdą na marne.

Każda marka musi spełnić obietnicę jaką składa, gdyż w innym przypadku zostanie szybko zweryfikowana. Jednak fachowość i uczciwość nie są wystarczającą gwarancją na to by odnieść sukces finansowy, szczęście i dobrą pozycję na swoim rynku. Znam wiele przypadków gdzie świetni fachowcy nie zbudowali solidnych przedsiębiorstw. Zawsze powtarzali, że nie muszą się reklamować i w ten sposób zaniedbywali kwestie komunikacji i wizerunku firmy.

Czy dobry fachowiec nie musi się reklamować ? Nie o reklamę tu chodzi, a o budowanie swojej marki. Ekspert komunikuje się i buduje relację ze swoim otoczeniem. Dzięki temu może pozwolić sobie na wyższe stawki, jego oferty są przekonywujące i skuteczne, trafiają do niego tacy klienci z takimi zleceniami jakich on chce by trafiali. Dzięki budowaniu pozycji eksperta klienci są skłonni czekać na jego usługi. Dzięki świadomej stymulacji popytu na własne usługi jesteśmy wstanie niwelować przykre skutki sezonowości branży (letnie nadwyżki i zimowe niedobory usług). To wszytko składa się na to czy ktoś zbuduje solidne przedsiębiorstwo, rozwinie się zatrudni swoich pracowników, uzyska stan harmonii pomiędzy pracą a życiem prywatnym. Taka jest właśnie różnica pomiędzy świadomym kształtowaniem swojej marki, a wygodą prawdą, że nie trzeba się reklamować.

Do czego dążymy pracując z marką.

Często zaczynamy od początku. Przez lata identyfikacja wizualna kojarzona była z naklejką na samochodzie, lub z jakąś wizytówką. Wiele istniejących stron jest nieaktualnych, a główną czasem jedyną formą dotarcia do klienta jest portal ogłoszeniowy. 

Zawsze powtarzam, że nie ma to nic wspólnego z budowaniem solidnej marki. W większości firm z jakimi rozmawiam brak jasnej strategii. Zauważ, że rozmawiamy o rzeczach zupełnie podstawowych, a jednak ciągle bardzo zaniedbywanych w naszej branży. Zauważ jeszcze kilka lat temu nikt nie słyszał o mediach społecznościowych, a już za kilka lat główną formą budowania swojego wizerunku będzie wideo marketing.

Dlatego, w zależności od togo co zastaniemy dążymy by w pierwszej kolejności  wprowadzić firmę do stanu wyjściowego

Do pierwszych działań należy

  • Określenie koncepcji, strategii marki
  • Opracowanie identyfikacji wizualnej
  • Opracowanie strony internetowej powiązanej z mediami społecznościowymi.

Dopiero po tych działaniach można rozpocząć starania w zakresie budowania lejka sprzedaży usług, tworzenia oferty, komunikacji z klientem, kreowania produktu, kreowania marki, obsługi przed i po sprzedażowej. Wyjście w nowe kanały marketingowe, płatne kampanie ad-words. Racjonalne rozplanowanie działań w harmonogramie czasowym dają systematyczne efekty w pracy nad marką.